Algemene voorwaarden Zomaar BV 

  1. Toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offerteaanvragen, aanbiedingen en overeenkomsten, voor zover van deze algemene voorwaarden niet uitdrukkelijk en schriftelijk door partijen is afgeweken, tussen opdrachtgevers en Zomaar BV, ook handelend onder de naam Zomaar Events.

1.1  Prijzen

  • Alle door de leverancier (Zomaar BV, KVK inschrijving 81206720) gehanteerde prijzen zijn onder voorbehoud, exclusief BTW, transport, verzekering en overige kosten in welke vorm dan ook. De prijs wordt berekend per afgenomen goed en geldt slechts en alleen voor de overeengekomen periode.
  • Wijzigingen waaronder meerkosten in de oorspronkelijke opdracht van welke aard ook, door of namens opdrachtgever aangebracht, die hogere kosten veroorzaken dan waarop bij de prijsopgave kon worden gerekend, worden aan de opdrachtgever extra in rekening gebracht.
  • Tot 14 werkdagen voor het evenement kan het definitief aantal deelnemers worden doorgegeven met een maximale afwijking van 10% naar beneden. Dit aantal geldt dan als definitief aantal voor de eindfactuur. Bij vermindering van het aantal deelnemers (met een maximale afwijking van 10%) wordt het variabele kostendeel op de eindfactuur in mindering gebracht. Indien het aantal deelnemers op de dag van uitvoering hoger ligt dan het doorgegeven aantal wordt dit nagefactureerd tegen de afgesproken prijs per persoon ten behoeve van diensten waar een prijs per persoon op van toepassing is.

1.2  Transport

  • Voor het bezorgen en/of het afhalen van zaken kunnen transportkosten in rekening worden gebracht door externe leveranciers of voor het gebruik van de transportmaterialen van leverancier. De transportkosten worden middels een geschat bedrag op de offerte gezet en het daadwerkelijke bedrag wordt ten alle tijde doorberekend. 
  • Opdrachtgever draagt de kosten en het risico van het transport, inclusief laden en lossen. Dit is alleen anders indien het materieel door of namens een externe leverancier wordt getransporteerd. Indien het laatste geval zijn de algemene voorwaarden van de externe leverancier leidend.

1.3  Aansprakelijkheid

  • Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade die leverancier lijdt als gevolg voor beschadiging, vermissing, verlies, vernietiging en/of diefstal van de afgenomen materialen, opgetreden of veroorzaakt tijdens de gebruiksperiode. Daaronder wordt niet verstaan schade als gevolgd van normaal gebruik, ook al blijkt deze schade pas tijdens inspectie door leverancier na afloop van gebruiksperiode.
  • Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade die tijdens de gebruiksperiode ontstaan met of door het materieel. Opdrachtgever vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van opdrachtgever of derden op vergoeding van dergelijke schade.
  • Indien opdrachtgever in gebreke blijft met betrekking tot het nakomen van deze voorwaarden, komen alle door leverancier te maken of gemaakte kosten, inclusief alle gerechtelijke en/of buitengerechtelijke kosten voor rekening van opdrachtgever.
  • Indien leverancier aansprakelijk is voor de door opdrachtgever geleden schade, dan is deze aansprakelijkheid nooit hoger dan het bedrag van de directe schade tot een maximum van de huurprijs. Leverancier is niet aansprakelijk voor indirecte en/of gevolgschade.
  • Leverancier is in geen geval aansprakelijk of verantwoordelijk voor enige schade voortvloeiend uit besmettingen bij opdrachtgever rondom een virus al dan niet veroorzaakt door leverancier.
  • Alcoholische dranken worden uitsluitend geleverd aan personen van 18 jaar en ouder. Het tonen van een geldige legitimatie aan de leverancier kan worden gevraagd bij levering. De opdrachtgever is verantwoordelijk indien er minderjarige personen alcohol nuttigen tijdens het evenement.

2.1  Catering

  • Levering van dranken kan geschieden door derden.
  • Bestelde cateringproducten kunnen worden geleverd door derden.
  • De leverancier kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ziekte door geconsumeerde producten.

2.2  Eigendomsvoorbehoud

  • De door opdrachtgever gebruikte materialen blijven ten alle tijden eigendom van leverancier of van de externe leverancier.
  • Opdrachtgever vrijwaart de leverancier voor alle aanspraken van derden op de gebruikte materialen van leverancier.
  • Het is de opdrachtgever niet toegestaan gebruikte materialen te verpanden, te verhuren of anderszins te bezwaren.
  • Opdrachtgever en derden onderdeel uitmakend van de opdracht zijn gerechtigd geluid, foto- en/of beeldopnamen van de opdracht te maken, tenzij opdrachtgever uitdrukkelijk schriftelijk anders heeft bedongen. De geluid-, foto – en/of beeldopnamen mag de opdrachtgever van de opdracht gebruiken voor interne en externe communicatie-uitingen, behalve als dit schriftelijke anders beschreven is.

2.3  Verplichtingen leverancier

  • De leverancier is verantwoordelijk voor correcte levering. Daaronder wordt mede verstaan producten met een houdbaarheidsdatum die afloopt na de afnameperiode.
  • Zomaar BV werkt samen met zorgvuldig geselecteerde externe leveranciers.
  • Zomaar BV is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van derden, tenzij sprake is van grove nalatigheid.
  • Eventuele kostenstijgingen bij leveranciers worden doorberekend aan opdrachtgever.

 

3.1  Betaling

  • Als de opdrachtgever het aanbod van de leverancier aanvaardt door middel van een bevestiging, dient de opdrachtgever veertien dagen voor het evenement een aanbetaling van minimaal 90% van de bevestigde factuur te voldoen.
  • Opdrachtgever dient het restante bedrag van de factuur binnen 14 dagen na het evenement te voldoen.
  • Indien opdrachtgever nalaat binnen de gestelde termijn de factuur te voldoen is opdrachtgever zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.

3.2  Betaling en gevolgen wanbetaling

  • Opdrachtgever is verplichting binnen 14 dagen na factuurdatum de ingediende nota te voldoen, tenzij hiervan met schriftelijke instemming van beide partijen is afgeweken.
  • Uitsluitend door opdrachtgever aan leverancier zelf gedane betalingen werken bevrijdend. Betalingen aan werknemers of het verstrekken van voorschotten aan werknemers van leverancier zijn onverbindend en kunnen nimmer grond opleveren voor schulddelging of schuldvergelijking.
  • Indien een nota van leverancier jegens opdrachtgever niet voor de uiterste betaaldatum is voldaan, is opdrachtgever vanaf dat moment rechtswege in verzuim waarvoor derhalve geen ingebrekestelling is vereist.
  • In geval van niet-tijdige of niet-volledige betaling als bedoeld in sub c van dit artikel wordt opdrachtgever schriftelijk herinnerd aan dit feit. Indien 7 kalenderdagen na dagtekening van de herinnering nog geen volledige betaling ontvangen is, is opdrachtgever 2% administratiekosten per factuur verschuldigd. Tevens Is opdrachtgever, indien 21 dagen na de uiterste betaaldatum nog geen volledige betaling ontvangen is, 5% boete over het factuurbedrijf verschuldigd, met een minimum €500,- per factuur.
  • Alle kosten van inning, waaronder begrepen de volledige kosten van rechtsbijstand, zowel in als buiten rechte, komen geheel voor rekening van de opdrachtgever. De vergoeding ter zake van buitengerechtelijke kosten worden gefixeerd op 15% van de verschuldigde hoofdsom inclusief rente met een minimum van €1.000,- per vordering. Deze vergoeding wordt steeds, zodra rechtsbijstand door levernacier ingeroepen respectievelijk de vordering door leverancier ter incasso uit handen is gegeven, zonder enig nader bewijs in rekening gebracht.

3.3  Annulering

  • In geval van annulering van eenmaal geplaatste opdrachten, is leverancier gerechtigd om opdrachtgever annuleringskosten in rekening te brengen.
  • Bij annulering van eenmaal geplaatste opdrachten, brengt leverancier een bedrag in rekening, dat naar redelijkheid in overeenstemming is met de periode dat de goederen voor de opdrachtgever gereserveerd zijn geweest en de dag van annulering. Leverancier treedt in contact met alle externe leveranciers en poogt alle annuleringskosten zo laag mogelijk te houden. De afgesproken organisatiekosten worden ten alle tijde doorberekend.
  • In geval van annulering van eenmaal geplaatste opdrachten waarop een (aan-)betaling heeft plaatsgevonden, vervalt het recht op restitutie van de (aan-)betaling indien annulering door de opdrachtgever wordt gedaan.
  • Indien een opdracht binnen 14 dagen voor de uitvoerdatum door opdrachtgever wordt geannuleerd wordt 100% van de bevestigde opdrachtsom doorgerekend aan opdrachtgever.
  • Bovenstaande annuleringsvoorwaarden zijn tevens van toepassing indien een opdracht geannuleerd wordt ivm overheidsmaatregelen. Hieronder wordt ook verstaan, het intrekken van een evenementenvergunning alsmede maatregelen rondom een oprukkend virus.
  • Indien opdrachtgever het evenement wil verplaatsen, worden de door externe leveranciers in rekening gebrachte verplaatsingskosten volledig doorbelast.
  • Organisatiekosten worden bij een nieuwe datum opnieuw berekend en de eerder afgesproken organisatiekosten worden te allen tijde doorberekend.

3.4  Overmacht

  • Tijdens overmacht worden de leverings- en andere verplichtingen van leverancier opgeschort.
  • Onder overmacht in de zin van dit artikel wordt verstaan omstandigheden die de nakoming van de verbintenis verhinderen en die niet aan leverancier zijn toe te rekenen. Hieronder zullen o.a. zijn begrepen een pandemie, stakingen, ziekte van het personeel, vervoersstoringen, storm of brand, een en ander zowel indien deze voorkomen bij het bedrijf van verhuurder als bij opdrachtgever, vermissing en/of handelen of nalaten door voorgaande opdrachtgevers.
  • Leverancier heeft eveneens het recht zich op overmacht te beroepen indien die niet toerekenbare omstandigheid die de nakoming van zijn verbintenis verhindert, intreedt nadat hij aan zijn verplichtingen had moeten voldoen.

 3.5 Koop en afname

  • Indien sprake is van koop/verkoop van roerende zaken, gelden, naast de hierboven genoemde artikelen, nog de volgende voorwaarden. Leverancier wordt hierbij aangemerkt als verkoper en opdrachtgever als koper.
  • Opdrachtgever is verplicht de gekochte zaken af te nemen plus de afgesproken organisatiekosten. Op dat moment gaan alle risico’s op koper over. Indien de zaken om wat voor reden dan ook door opdrachtgever niet worden afgenomen, is leverancier gerechtigd om de zaken voor rekening en risico van opdrachtgever te slaan.

4.1 Arbeidsomstandigheden

  • Opdrachtgever zal zich ten aanzien van de werknemers van de leverancier bij de uitoefening van de leiding en het toezicht al een zorgvuldig opdrachtgever gedragen, een en ander in de ruimste zin van het woord.
  • Opdrachtgever is verplicht de lokalen, tenten, werkplekken, materialen en installaties waarin of waarmee hij overeengekomen arbeid doet verrichten op zodanige wijze in te richten en te onderhouden alsmede voor het verrichten van de overeengekomen arbeid zodanige maatregelen te treffen en aanwijzingen te verstrekken als redelijkerwijs nodig is om te voorkomen dat de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden schade lijdt.
  • De opdrachtgever dient zorg te dragen voor een veilige plek waar de eigendommen van de medewerkers van leverancier kunnen worden opgeborgen ten tijde van de werkzaamheden.

4.2  Aansprakelijkheid

  • Opdrachtgever neemt aansprakelijkheid op zich en vrijwaart daarmee leverancier voor elke schade die de werknemers lijden bij de uitoefening van de werkzaamheden.
  • Opdrachtgever vrijwaart leverancier voor elke schade veroorzaakt door de werknemers aan opdrachtgever dan wel aan derden van wel aan hunner zaken.
  • Leverancier is niet aansprakelijk voor enigerlei schade voortvloeiend uit verbintenissen die werknemers zijn aangegaan met of die voor hen zijn ontstaan jegens opdrachtgever of die derden.
  • Opdrachtgever is verplicht zich afdoende te verzekeren tegen alle vormen van kosten, verliezen of schaden die voort kunnen vloeien uit de werkzaamheden, waaronder tevens de daadwerkelijk gemaakte kosten van rechtsbijstand.
  1. Veiligheid, vergunningen en calamiteiten
  • Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het verkrijgen van benodigde vergunningen en het naleven van wettelijke verplichtingen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
  • Opdrachtgever zorgt voor een veilige locatie en voldoende veiligheidsmaatregelen, inclusief EHBO.
  • Leverancier behoudt zich het recht voor om deelnemers te weigeren of te verwijderen bij wangedrag, dronkenschap of gevaar voor de orde en veiligheid.
  1. Klachten
  • Eventuele klachten dienen binnen 14 dagen na afloop van het evenement schriftelijk te worden gemeld. Na deze termijn vervalt het recht op reclamatie.
  1. Intellectuele eigendom en beeldmateriaal
  • Alle door leverancier ontwikkelde draaiboeken, concepten, thema’s en ontwerpen blijven eigendom van leverancier, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
  • Tijdens evenementen mag leverancier foto- en videomateriaal maken voor promotionele doeleinden, tenzij opdrachtgever hier schriftelijk bezwaar tegen maakt.
  1. AVG en persoonsgegevens
  • Leverancier verwerkt persoonsgegevens uitsluitend in opdracht van opdrachtgever en conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
  • Opdrachtgever blijft verantwoordelijk voor het correct verstrekken van persoonsgegevens, zoals gastenlijsten.
  • Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst.
  • Eventuele datalekken worden binnen een redelijke termijn gemeld.
  1. Toepasselijk recht en geschillen
  • Op alle rechtsbetrekkingen tussen opdrachtgever en leverancier is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  • Alle geschillen tussen leverancier en opdrachtgever die mochten ontstaan naar aanleiding van een rechtsbetrekking, zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de plaats van vestiging van de leverancier, tenzij schriftelijk anders overeenkomen.
  • Indien een bepaling uit deze algemene voorwaarden ongeldig of nietig is, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. Partijen komen overeen om de ongeldige of nietige bepaling te vervangen door een bepaling die wat betreft inhoud overeenkomt met de bedoeling.